From the bitterness of disease, man learns the sweetness of health. ~ Catalan Proverb

Health of body and mind is a great blessing, if we can bear it. ~ John Henry Cardinal Newman

Movement is a medicine for creating change in a person's physical, emotional, and mental states. ~ Carol Welch

Physical fitness is not only one of the most important keys to a healthy body, it is the basis of dynamic and creative intellectual activity. ~ John F. Kennedy

Health is a relationship between you and your body. ~ Terri Guillemets

To keep the body in good health is a duty, otherwise we shall not be able to keep our mind strong and clear. ~ Buddha

In a disordered mind, as in a disordered body, soundness of health is impossible. ~ Cicero

Health is a large word. It embraces not the body only, but the mind and spirit as well; ... and not today's pain or pleasure alone, but the whole being and outlook of a man. ~ James H. West

Physical fitness can neither be achieved by wishful thinking nor outright purchase. ~ Joseph Pilates

Your lifestyle - how you live, eat, emote, and think - determines your health. To prevent disease, you may have to change how you live. ~ Brian Carter

Lack of activity destroys the good condition of every human being, while movement and methodical physical exercise save it and preserve it. ~ Plato

Health is a state of complete harmony of the body, mind and spirit. When one is free from physical disabilities and mental distractions, the gates of the soul open. ~ B. K. S. Iyengar

When it comes to eating right and exercising, there is no ''I'll start tomorrow.'' Tomorrow is disease. ~ V. L. Allienare

Health is a state of complete physical, mental and social well-being and not merely the absence of disease or infirmity. ~ World Health Organization

He who has health has hope; and he who has hope has everything. ~ Arabic Proverb

The greatest wealth is health. ~ Virgil

Take care of your body. It's the only place you have to live. ~ Jim Rohn

osebni in kondicijski trener
Lucijan "LUC" Cigale
profesor sportne vzgoje, CSCS,
trener fitnesa FZS

Blog

Prehladi, gripe in telesna aktivnost

Vremenske spremembe, predvsem drastično nihanje temperature zraka, so v teh dneh glavni krivci za prisilen počitek precejšnjega števila ljudi. Obdobje prehladov in gripe je tukaj, mnogi rekreativci pa si ob pojavu bolezenskih znakov postavijo naslednje vprašanje: ''Hmmm, naj nadaljujem s telesno aktivnostjo ali naj za nekaj časa športne copate postavim v kot?''

Obstaja kar velika verjetnost, da boste tudi vi v prihodnjih tednih oziroma mesecih občutili naslednje bolezenske simptome: izcedek iz nosu oziroma zamašen nos, bolečine v grlu in žrelu, glavobol in rahlo utrujenost. To so glavni simptomi prehlada, ki nastanejo kot odgovor telesa na okužbo z virusi (najpogostejši med njimi so rhinovirusi, ki naj bi bili vzrok kar slabi polovici vseh prehladov). Te viruse najpogosteje z rokami prenesemo na nosno sluznico ali očesno veznico in s tem povzročimo obolenje, saj pri dihanju skozi naš nos potuje zelo veliko zraka, očiščevalni mehanizmi v nosu pa so pri odstranjevanju virusov neuspešni (za razliko od odstranjevanja različnih tujkov).  Že en sam virus (le-ti na različnih predmetih, npr. na kljukah, skodelicah, knjigah, sobnih kolesih in trenažerjih preživijo celo nekaj ur) lahko povzroči okužbo in prvi simptomi se nato pojavijo že po desetih urah. Zavedati se moramo, da tudi navaden prehlad lahko prinese zaplete (npr. vnetje srednjega ušesa in obnosnih votlin ter okužbe spodnjih dihal, med katerimi je najpogostejša in najnevarnejša pljučnica), zato ga je potrebno jemati z določeno mero resnosti.

Prav tako zelo pogosta bolezen v tem času je sezonska gripa, pri kateri je inkubacijska doba (čas od okužbe do pojava kliničnih znakov) v povprečju dolga dva dni. Bolezenski simptomi, ki so značilni za prehlad (izcedek iz nosu oziroma zamašen nos, bolečine v grlu in žrelu) pri gripi niso običajni, a se lahko pojavijo. Pogostejši simptomi pri gripi so: povišana telesna temperatura, glavobol, tresavica, suh kašelj, bolečine v mišicah in sklepih, izguba apetita, slabost ter izrazita utrujenost, redkeje tudi bruhanje in driska (trebušna gripa ni sezonska gripa, saj jo povzroča drug virus). Virus gripe se prenaša s kužnimi kapljicami, ki nastajajo pri kašljanju, kihanju in govorjenju, katere lahko vdihnemo, če smo v bližini obolelega. Prav tako lahko viruse, ki na različnih površinah preživijo nekaj ur, z rokami prenesemo v usta, nos in oči ter se tako okužimo posredno. Gripa je pogostejša pri otrocih, prav tako kot prehlad pa se lahko razvije v pljučnico, pogosteje pri odraslih s kroničnimi boleznimi srca, ožilja in dihal, pri nosečnicah in imunsko oslabljenih posameznikih.

Veliko vlogo pri preprečevanju prehlada in gripe igramo kar sami z zdravim načinom življenja: redna telesna aktivnost, zdrav način prehranjevanja, izogibanje škodljivim razvadam (pitje alkohola in kajenje) ter stresnim situacijam. Krepak imunski sistem je najboljša obramba pred najrazličnejšimi prehladnimi obolenji, zato moramo pravočasno poskrbeti oziroma bolje rečeno, redno skrbeti zanj.

In kaj storiti, če sta se nas prehlad ali gripa lotila kljub zdravemu načinu življenja? Ali naj z redno telesno aktivnostjo nadaljujemo tudi v času akutnega obolenja dihal?

Odvisno. Če gre le za lažjo obliko prehlada oziroma, če nam bolezen povzroča samo lokalno neprijetnost (npr. zamašen nos), potem si lahko privoščimo nizko-intenzivno obliko telesne aktivnosti. Sprehod na svežem zraku nam bo tako koristil, intenzivnejše treninge pa raje preložimo, saj si v nasprotnem primeru utegnemo povzročiti več škode kot koristi (med okužbo je poleg telesne temperature povišan tudi srčni utrip, zato srca ni smiselno dodatno obremenjevati z intenzivno telesno aktivnostjo, saj lahko to pripelje do hujših bolezenskih stanj, kot sta vročinski udar ali celo vnetje srčne mišice – miokarditis).

''Neck-check'' je eden izmed testov, katerega lahko uporabimo, če nismo prepričani ali naj se s telesno aktivnostjo ukvarjamo kljub prisotnosti bolezenskih simptomov. Če se ti simptomi pojavljajo nad predelom vratu (npr. zamašen nos), potem nam nizko-intenzivna oblika telesne aktivnosti ne bo škodila, če pa se simptomi nahajajo nižje od predela vratu (npr. kašelj, bolečine v mišicah in sklepih ter povišana telesna temperatura), potem je bolje, da telesno aktivnost prestavimo na čas, ko bodo ti simptomi izginili.

Bolezen kot je sezonska gripa, bo povzročila precejšnje izčrpanje naših energetskih, proteinskih, vitaminskih in mineralnih zalog v telesu, zato ni nič čudnega, če bodo naše fizične sposobnosti po preboleni bolezni slabše za polovico ali celo več. Naše telo bo kmalu začelo nadomeščati te porabljene zaloge in krepiti naš imunski sistem, zato je dobro, da intenzivnost telesne aktivnosti po preboleni bolezni postopno povečujemo in svojih fizičnih sposobnosti nikakor ne primerjajmo s tistimi pred bolezenskim stanjem. Res je, težko bo začeti znova, a to ni niti prvič, niti zadnjič, zato je potrebno prisluhniti svojemu telesu in vztrajati. Izplača se.

Priporočaj branje
Komentarji
+ Dodaj komentar
Ni komentarjev.
Za komentiranje se moraš prijaviti v zgornjem desnem kotu. Še nimaš računa?
Aktualna ponudba
Ugodnost v poletnih mesecih

 

Vsi, ki se boste v mesecu juniju, juliju ali avgustu odločili za nakup programa vadbe in programa prehrane hkrati, boste zanju odšteli le 119,00 € (namesto 170,00 €) in tako prihranili kar 30%.

Zadnje objave na blogu
Zadnji komentarji
Kratkoročna novoletna zaobljuba ali dolgoročna sprememba načina življenja?
Hvala Jan.. :) Pozdrav na Dansko.. :)
~ Lucijan ''LUC'' Cigale
Kratkoročna novoletna zaobljuba ali dolgoročna sprememba načina življenja?
Mislim, da bi nas dragi Luc lahko k opisu svojega profila dodal se osebni...
~ Jan Ostrožnik