Movement is a medicine for creating change in a person's physical, emotional, and mental states. ~ Carol Welch

Physical fitness can neither be achieved by wishful thinking nor outright purchase. ~ Joseph Pilates

From the bitterness of disease, man learns the sweetness of health. ~ Catalan Proverb

Lack of activity destroys the good condition of every human being, while movement and methodical physical exercise save it and preserve it. ~ Plato

When it comes to eating right and exercising, there is no ''I'll start tomorrow.'' Tomorrow is disease. ~ V. L. Allienare

Health is a state of complete physical, mental and social well-being and not merely the absence of disease or infirmity. ~ World Health Organization

Take care of your body. It's the only place you have to live. ~ Jim Rohn

Health of body and mind is a great blessing, if we can bear it. ~ John Henry Cardinal Newman

Physical fitness is not only one of the most important keys to a healthy body, it is the basis of dynamic and creative intellectual activity. ~ John F. Kennedy

To keep the body in good health is a duty, otherwise we shall not be able to keep our mind strong and clear. ~ Buddha

Your lifestyle - how you live, eat, emote, and think - determines your health. To prevent disease, you may have to change how you live. ~ Brian Carter

Health is a relationship between you and your body. ~ Terri Guillemets

Health is a large word. It embraces not the body only, but the mind and spirit as well; ... and not today's pain or pleasure alone, but the whole being and outlook of a man. ~ James H. West

The greatest wealth is health. ~ Virgil

He who has health has hope; and he who has hope has everything. ~ Arabic Proverb

Health is a state of complete harmony of the body, mind and spirit. When one is free from physical disabilities and mental distractions, the gates of the soul open. ~ B. K. S. Iyengar

In a disordered mind, as in a disordered body, soundness of health is impossible. ~ Cicero

osebni in kondicijski trener
Lucijan "LUC" Cigale
profesor sportne vzgoje, CSCS,
trener fitnesa FZS

Blog

Ali znate izbrati sebi primerno tekaško obutev?

Nihanje temperature ozračja v zadnjih dneh je marsikomu povzročilo kakšno težavo in dodaten siv las, a verjetno nas ni malo takšnih, ki nam takšne spremembe ne uničijo veselja do ukvarjanja z različnimi vrstami telesne aktivnosti v naravi. Na priljubljenih tekaških poteh opažam vedno več tekačev in tekačic med katerimi je tudi kar precej novih obrazov. Ne glede na količino do sedaj že pretečenih kilometrov smo se skoraj vsi vsaj enkrat že spopadli z vprašanjem: ''Hmm, na kaj moram pri izbiri tekaške obutve biti pozoren?''

Tek je ena najbolj elementarnih oblik človekove motorike, ki v zadnjem času predstavlja eno najpogostejših oblik telesne aktivnosti ljudi, ne glede na spol in starost. Število tekačev tako iz leta v leto narašča, temu primerno pa se odziva tudi industrija športne obutve. Proizvajalci tekaške obutve nam s ''poplavo'' najrazličnejših modelov želijo le najboljše, saj nam dajejo možnost, da izberemo sebi najprimernejšo obutev. A če ne vemo, na kaj moramo pri izbiri biti pozorni, nam bo pestra ponudba izbiro le otežila in na koncu bomo kupili tiste tekaške copate, ki nam bodo (seveda ob primerni ceni) najbolj všeč (in ne tiste, ki bi bili za nas najprimernejši). Z izbiro primernih tekaških copat ne bomo le lažje in bolje tekli in se ob tem bolje počutili, ampak bomo tudi zmanjšali možnost poškodb, ki bi lahko nastale zaradi neprimerne obutve. Kaj moramo pri izbiri primerne tekaške obutve torej vedeti in na kaj moramo biti pozorni?

Kaj je to pronacija?

V oporni fazi tekalnega koraka (ob stiku stopala s podlago) prihaja v stopalu do različnih gibanj. Naraven prenos teže pri koraku ne poteka po ravni poti, ampak se teža ob dotiku stopala s podlago na zunanji strani pete prenese proti notranjem delu prstov oziroma palcu. Takšen naraven prenos teže imenujemo pronacija.


V primeru, da se v oporni fazi tekalnega koraka pri prenosu teže naše stopalo preveč nagne na notranjo stran (pod stopalnim lokom in proti prstom), govorimo o prekomerni pronaciji (angl. overpronation), pogovorno pa temu največkrat rečemo kar pronacija.


V primeru, da se v oporni fazi tekalnega koraka pri prenosu teže le-ta ne prenese na notranji del stopala in proti palcu, ampak ostane na zunanjem delu in gre bolj v smeri proti mezincu, govorimo o supinaciji (angl. underpronation).


Tip stopala oziroma višina stopalnega loka

Osnovne tri oblike stopala so povezane z višino nožnega loka. Ali poznate svoj tip stopala oziroma ali veste kakšen stopalni lok imate? Če ne, potem lahko to hitro izveste s preprostim poskusom, ki ga izvedete kar doma. V kopalno kad nalijte manjšo količino vode, vanjo namočite podplat ter z mokrim stopalom naredite odtis na kartonu (tudi časopisni papir ali ploščice bodo zadostovale). Odtis vašega stopala primerjajte s spodnjimi slikami.


Normalen stopalni lok (del med peto in prsti je povezan, vendar ne v celoti)




Nizek stopalni lok (viden je odtis celega stopala, stopalnega loka skoraj ni videti)
 



Visok stopalni lok (del med prsti in peto je (skoraj) prekinjen)

 


Ob izbiri primerne tekaške obutve moramo biti pozorni na:

  • spol in telesno težo tekača;
  • tekaške zahteve (trening/tekmovanje), podlago teka, količino teka in pretečeno razdaljo;
  • višino stopalnega loka (tisti, ki imate normalen stopalni lok, poskrbite za dobro stabilnost tekaške obutve (pri izbiri bodite pozorni na oznako S = stability); tisti, ki imate nizek stopalni lok – pronatorji, izbirajte med modeli za pronatorje, ki so dobro medialno podprti oziroma utrjeni in tako poskrbijo za potrebno stabilnost ter preprečujejo pretirano gibanje stopala navznoter (pri izbiri bodite pozorni na oznako MC = motion control); tisti, ki imate visok stopalni lok – supinatorji, izbirajte med modeli za supinatorje, le-ti so močno in nevtralno blaženi in nimajo nobenih vstavkov za stabilnost (pri izbiri bodite pozorni na oznako N = neutral));
  • prožnost obutve v predelu pregiba stopala (trdi podplat ovira upogibanje tekaškega copata v fazi odriva);
  • popolno udobnost obutve (peta mora biti oprijeta, copat se ne sme sezuvati, prsti morajo imet dovolj prostora za gibanje);
  • številko obutve (številke se lahko razlikujejo od številk naše vsakdanje obutve; številke modelov različnih proizvajalcev niso nujno enake);

Za nakup se odločite v specializiranih trgovinah s tekaško obutvijo, kjer boste našli široko ponudbo najrazličnejših modelov in številk. Prav tako vam bodo specializirani strokovnjaki znali ustrezno svetovati, kateri tekaški copati bodo za vas najprimernejši.

Še nekaj dodatnih nasvetov:

  • tekaško obutev kupujte pozno popoldne, ko je vaše stopalo zaradi preteklih dnevnih aktivnosti nekoliko otečeno in tako največje;
  • pri pomerjanju tekaške obutve imejte obute nogavice, ki jih uporabljate pri teku;
  • pomerite tako levi, kot tudi desni copat (eno stopalo je navadno nekoliko večje kot drugo), se z njima sprehodite, skačite in se prepričajte v udobje prstov in stabilnost pete;


Tako, sedaj ste oboroženi z najpomembnejšimi informacijami, potrebnimi za nakup najprimernejše tekaške obutve. Bodite zahtevni in šele ko boste našli modele, ki so za vas najprimernejši, med njimi izberite na podlagi vašega čuta za estetiko in seveda debeline vaše denarnice. In še nekaj, kar je vsaj tako pomembno kot izbira najprimernejše obutve – za varen in udoben tek je pomembno, da poskrbite za moč in prožnost stopalnih mišic, kit in vezi, saj boste le tako lahko potem našli sebi najprimernejšo tekaško obutev.

Priporočaj branje
Komentarji
+ Dodaj komentar
Ni komentarjev.
Za komentiranje se moraš prijaviti v zgornjem desnem kotu. Še nimaš računa?
Aktualna ponudba
Ugodnost v poletnih mesecih

 

Vsi, ki se boste v mesecu juniju, juliju ali avgustu odločili za nakup programa vadbe in programa prehrane hkrati, boste zanju odšteli le 119,00 € (namesto 170,00 €) in tako prihranili kar 30%.

Zadnje objave na blogu
Zadnji komentarji
Kratkoročna novoletna zaobljuba ali dolgoročna sprememba načina življenja?
Hvala Jan.. :) Pozdrav na Dansko.. :)
~ Lucijan ''LUC'' Cigale
Kratkoročna novoletna zaobljuba ali dolgoročna sprememba načina življenja?
Mislim, da bi nas dragi Luc lahko k opisu svojega profila dodal se osebni...
~ Jan Ostrožnik